torstai 19.11.
Aamulla minulle soitettiin yllättäen
työvoimatoimistosta ja sanottiin, että olisi tilapäinen kouluavustajan
paikka Kalliolahden koululla. Minun käskettiin soittaa opettaja
Maija Matoselle. Niinpä soitin ja sain tietää, että voisin
aloittaa työt vaikka heti. Onnistuin kuitenkin siirtämään työhön
menon huomisaamuksi, sillä lähteminen aivan yhtäkkiä työpaikalle
aamiaispöydästä seitsemän vuoden työttömyyden jälkeen olisi
ollut vähän liian rajua. Olihan siihen nyt vähän
valmistauduttava.
Illalla Seija leikkasi tukkani, sillä
minun piti olla "siisti", kun menen työhön. En jaksanut
paljon edes vastustella, sillä suhtauduin työhön menoon niin
apaattisesti, että asioilla ei ollut suurta väliä. Kävimme
saunassa.
Eniten tohkeissaan huomisesta työhön
lähdöstäni ovat olleet Seija ja Laura. Laura kysyi puhelimessa,
eikö minua yhtään jännitä mennä töihin. Se itse olisi ainakin
ihan hermona. Sanoin, että eipä paljon jännitä, ja en todellakaan
pahemmin miettinyt asiaa päivän mittaan. Ajattelin, että nyt
eletään tätä hetkeä, eikä ole mitään syytä pilata sitä
huomisesta huolehtimisella. Kunpa pystyisinkin aina olemaan näin
rauhallinen.
Tuo viimeinen lause tuntuu itse asiassa
vitsiltä minun kirjoittamanani. Siinä määrin kaikkea muuta kuin
rauhallinen olen nimittäin viime aikoina ollut. Minähän olen
jatkuvan jännityksen vallassa elävä, työ- ja toimintakyvytön
ihmisraunio - jos aivan rehellisiä ollaan. Olen ollut sitä
oikeastaan koko 90-luvun ajan aina konkurssista lähtien. Vuosien
varrella olotilani on vaihdellut vuoroin murhaavan stressin ja
tavallisen perusjännittyneisyyden välillä. Huonoimmillani olen
ollut pelkkä vapiseva hermoraunio, joka ei kykene tekemään yhtään
mitään, ja parhaimmillani olen ollut johonkin pikkupuuhailuun juuri
ja juuri kykenevä hermonsa menettänyt ihminen. Rauhallinen ja
levollinen en ole ollut kuin hetkellisesti jonkin pillerin avulla.
perjantai 20.11.
Rauhallisuuteni ei kestänyt aivan
viime hetkiin saakka, vaan valvoskelin aamuyöllä kelloani
tuijotellen. Aina, kun on jokin pakollinen herääminen, toimin
näin. Haluan varmistaa kellosta, onko minulla vielä aikaa nukkua.
Jos heräämisaikaan on viisi minuuttia, nukkumista on turha enää
yrittää.
Ajelin Kalliolahden koululle puoli
yhdeksäksi. Uuden homman aloittaminen oli tietysti aavistuksen
verran jännittävää, mutta tietyssä mielessä myös masentavaa.
Mietin, että näin alasko olen todella vajonnut: kunnan
työllisyystöihin, josta saan lähinnä nimellistä palkkaa. En
voinut olla vertaamatta itseäni paikalla olleisiin opettajiin.
Vaikka olen opiskellut suunnilleen yhtä monta vuotta kuin hekin, ja
vaikka vietän koululla saman tuntimäärän kuin hekin - tai jopa
enemmän - he saavat todennäköisesti ainakin kolme kertaa suurempaa
palkkaa kuin minä. Minun arvoni ihmisenä ei ole siis kuin kolmasosa
heidän arvostaan.
Miksi? Onko yhden peruskoulunopettajan
työpanos kunnalle todellakin samanarvoinen kuin olisi kolmen
minunlaiseni yhteiskuntatieteiden maisterin työpanos? No, kai se
niin on.
Otan tämän työn väliaikaisena
haasteena. Huolimatta vähäisestä palkasta ja vähäisestä
arvostuksesta, tämä on kuitenkin edes jonkinlaista työtä, ja se
saa pakostakin ajatukseni edes hetkeksi pois näistä iänikuisista
masentavista ja ahdistavista pohdinnoistani. Työ on siis
jonkinlaista henkistä terapiaa. Ja sitähän minä tarvitsen.
Ja. Jos onnistun saamaan edes hieman
lisää rahaa nykyiseen työttömyyskorvaukseeni verrattuna, haluan
ostaa tietokoneeseen uuden kovalevyn. Ja ehkä jotain muutakin.
Minulla vain on yleensä raha-asioissa niin huono tuuri, että
samalla kun tuloni kasvavat, kasvavat sataprosenttisen varmasti myös
menoni. Enkä tarkoita rahan tuhlaamista vaan yllättäviä uusia
menoja. Siis yllättäviä remonttilaskuja ja muuta sellaista.
Potentiaalisia remonttilaskuja (tietokone, auto jne.) on tälläkin
hetkellä odottamassa vaikka kuinka paljon. Koko elämänihän on
oikeastaan pelkkää remontoimista, eikö vain.
Postitin muuten aamulla koululle
lähtiessäni pari kirjettä, jotka kirjoittelin viikon aikana.
Käytin niihin aivan kohtuuttomasti aikaani, siihen nähden, että
asialla ei ole mitään merkitystä, ja kyseiset kirjeet päätyvät
todennäköisesti roskikseen. Minulla vain oli pakkomielle
kirjoittaa. Lähetin kirjeet parille tyypille, jotka ovat
kirjoitelleet Hesarissa jotain liikennepoliittista
natsipropagandaansa.
Pääsin sieltä koululta jo yhden
aikoihin iltapäivällä, joten ensimmäinen työpäiväni kesti vain
neljä ja puoli tuntia. Kauhistelin, miten oikein jaksan kokonaisen
päivän, kun nuo muutama tuntikin olivat jo kuin ikuisuus.
maanantai 23.11.
Ajelin taas "hommiin" sinne
Kalliolahden koululle. Työaikani alkaa klo. 8.30 ja loppuu 15.30
(noin klo. 15.20).
tiistai 24.11.
Ajelin taas hommiin, tällä kertaa
kahdeksaksi. Paikalle saapui joku työnohjaaja, jonka jorinoita
minäkin kuuntelin. Varttia vaille yhdeksältä lähdin
koululaisporukan kanssa taksilla (Volkswagen pikkubussi)
hammaslääkärireissulle. Vahdin, etteivät tyypit riehuisi.
Oppilaat lähtivät yhden paikkeilla,
joten sen jälkeen iltapäivällä hommanani oli Office-paketin
asentaminen erääseen tietokoneeseen. Paikalla oli myös
erityisopettaja "Raposen Matti", jota luulin aluksi
joksikin tietokonetyypiksi, koska se hääräili kannettavan mikron
kanssa. Kyselin siltä vaikka mitä tietokoneisiin liittyviä
kysymyksiä, ja ihmettelin, miksi se vastaili vähän epävarmasti.
Onpas vaatimaton tietokone-expertti, ajattelin.
Asentaessani Office-pakettia
paikalleen, mieleeni tuli "idea", jonka avulla ohjelmayhtiö
voisi varmistaa, että tietokoneohjelman voi asentaa vain yhteen
ainoaan koneeseen, niin kuin sopimusehdoissa mainitaan. Ohjelma
kysyisi asennettaessa tietokoneen prosessorin "sarjanumeroa",
ja tavallaan tartuttaisi kaikki ohjelmalevykkeet tällä numerolla
sellaisiksi, että ohjelmaa tai sen osia ei voisi enää syöttää
koneeseen, jossa on eri sarjanumero, eikä käyttää tällaisessa
koneessa. Mainitsin tästä ideastani jollekin - taisi olla juuri tuo
Raposen Matti - ja sain kuulla, että tällainen systeemihän on jo
olemassa.
Joten tämä neroudestani, ja samalla
osoituksena siitä, että elän tietokoneasioissa pahasti eilispäivän
maailmassa.
Tuossa systeemissä muuten pitäisi
olla myös sellainen varmistus, että jo pelkkä levykkeen
kopioiminen jossakin tietokoneessa saastuttaisi alkuperäiset sekä
kopiolevykkeet kopioimisessa käytetyn koneen sarjanumerolla.
Ohjelman lataaminen taas keskeytyisi, jos levykkeen kirjoitussuojaus
on päällä, eikä levykkeelle voi tartuttaa sarjanumeroa.
Mutta kuten sanottu, ehkä edellä
mainittu systeemi onkin olemassa.
keskiviikko 25.11.
Postitin hommiin lähtiessäni erään
Asko Pekkasen kirjeen. Tällä kertaa paikalle saapui
sijaisopettajaksi viime vuoden ylioppilas Jarkko Takkunen.
Iltapäivällä yritin taas asentaa
Office-ohjelmaa tietokoneisiin, mutta homma ei onnistunut. Ohjelman
voi asentaa vain yhteen koneeseen.
En mahda sille mitään, mutta koin
jotenkin masentavana ja alentavana sen, että jouduin olemaan
kouluavustajana luokalla, jota opettaa viime kevään ylioppilas.
Koen itseni mitään tajuamattomaksi idiootiksi yli-ihmisten
maailmassa, ja pohdin, onko seuraava "työpaikkani"
mahdollisesti jokin kehitysvammaisten työkeskus. Miten muutenkaan
voisi käydä, jos työurani jatkaa nykyistä suuntaansa?
Vajosin päivän mittaan itseinhoon ja
masennukseen.
Olen ollut jo monta päivää
nykyisessä hommassani, enkä tajua koko koulusysteemistä paljon
mitään. Aina kun luulen tietäväni, ketkä oppilaista ovat ykkös-,
kakkos-, kolmas- tai nelosluokkalaisia, kuvio meneekin uusiksi, ja
minun on ruvettava miettimään, ketkä oikein ovat ykkös-, kakkos-,
kolmos- ja nelosluokkalaisia. Ja mitä ja millä logiikalla kullekin
luokalle opetetaan - se on vielä hämärämpää. Oma lapsuuteni
koulu ja Kalliolahden koulu eroavat toisistaan kuin tiukasti
organisoitu armeija ja kettutyttöjen Jekku-leiri. En ole koskaan
ollut oppilaana luokalla, jolla olisi useamman kuin yhden luokan
oppilaita. Kaikki, mitä opettaja opetti, koski aina kaikkia.
torstai 26.11.
Ennen hommiin lähtöäni käväisin
hieman omilla asioillani. Sen jälkeen lueskelin vielä hetken lehteä
ja ajelin Kalliolahteen. Tällä kertaa koululla ei ollut lainkaan
oikeita opettajia vaan ainoastaan kouluavustajasta sijaiseksi
ylennetty Anna Takkunen (jonka nimen selville saamiseen - vaikka
tyyppi oli esitelty minulle ja mainittu nimeltäkin - minulta meni
päiviä) ja Jarkko Takkunen. Samasta sukunimestään huolimatta
tyypit eivät liene sukua toisilleen.
Koulu loppui yhdeltä. Pari poikaa tuli
kyydissäni jonkin matkaa. Olin tällä kertaa liikkeellä
Peugeotilla. Edellisinä päivinä olen ollut Micralla ja Peugeotilla
vuoronperään.
maanantai 30.11.
Yöuneni jäi vaatimattomaksi, mutta en
sentään nukahtanut hommissa. Päivä kului ilman sen kummempia.
Olen ollut nyt hommissa reilun viikon, eikä minua ole vielä
pahemmin haukuttu. Milloinkahan haukut tulevat? Tottahan nimittäin
varsin pian teen kamalia virheitä. Niinhän olen aina ja joka
paikassa tehnyt. Ehkä olen jo tehnyt, mutta ne eivät ole kehdanneet
vielä haukkua, koska olen niin "uusi".
Olen jo pitkään miettinyt, että
lopetan nykytyyppisen päiväkirjan pitämisen vuodenvaihteessa,
koska silloin tätä tulee 10 vuotta täyteen. Minua kuitenkin
jotenkin kammottaa tehdä mitään tällaisia ratkaisuja kuin
päiväkirjan aloittaminen tai lopettaminen, sillä kun 10 vuotta
sitten aloitin tämän päiväkirjan, valloilleen pääsivät kauhut,
joita en ollut villeimmässä mielikuvituksessanikaan osannut
kuvitella. Olin elänyt siihen asti kuin pumpulissa, enkä tiennyt
aloittavani kauhukokemusten kirjaa kirjoittaessani ensimmäiset
viattomat sanat vihkooni. Ehkä siis "lopetan" tämän
päiväkirjani jotenkin vähitellen ja pehmeästi, jotta mitään
uutta lukua kauhukokemuksissani ei vain alkaisi. Kirjoittamista
sinänsä en suunnittele lopettavani. Sen painopiste vain voisi
vähitellen muuttua mielenkiintoisemmaksi.
Laura muuten ilmoitti puhelimessa, että
sen "elinikäinen" suuttuminen minulle ei olekaan enää
voimassa. Se oli vain närkästynyt, kun arvostelin sitä joistakin
epäkohdista (mielestäni varsin lievästi tyyliin: mitä mehua tähän
pöydälle on kaatunut? tai: jos täällä nyt on siivottu, niin
millaistahan täällä mahtoi olla silloin, kun täällä ei vielä
ollut siivottu?). No, lupasin olla arvostelematta.
tiistai 1.12.
Ajelin taas hommiin. Jouduin
värjöttelemään ulkona enemmän kuin olin kuvitellut. Koplat mm.
kävivät luistelemassa, ja olin mukana. Aurailin luistinrataa, mikä
ei ollut lainkaan hassumpi komennus, sillä se auttoi pysymään
lämpimänä.
Pääsin pois jo yhden jälkeen, sillä
lähdin viemään erästä hampaansa kolhinutta poikaa
hammaslääkäriin.
Liimailin kenkiäni. Olen joutunut
olemaan hommissa aivan älyttömillä vanhoilla vaaleilla
kesäkengillä, koska minulla ei ole muita, eikä ole rahaa ostaakaan
muita.
keskiviikko 2.12.
Ajelin taas hommiin. Keli oli
vesisateinen. Koululla vieraili "neuvola-täti", ja käytin
ruokatunnin aikana tilaisuutta hyväkseni ja kopioin salaa sen
näkötestaustaulun valokopiokoneella. Piilotin valokopiot hyllyyn
erääseen paperipinoon. En pystynyt salakuljettamaan papereita pois
koulun loputtua, sillä opettaja-Maija viipyi niin kauan paikalla. Se
jutteli kanssani ja oli osan aikaa jo puoliksi ulkovaatteisiin
pukeutuneena mutta ei lähtenyt koululta ennen minua. Niinpä lähdin
ajelemaan ja odotin auton kanssa eräässä risteyksessä hetken,
kunnes opettaja ajaisi ohi, ja voisin palata koululle. Luovuin
kuitenkin suunnitelmasta, sillä pelkäsin, että joku voisi nähdä
minut kyttäämässä autossani ja homma herättäisi epäluuloja.
Siinä oli jokin talo aivan lähellä.
Toivoin, että paperit olisivat
tallella huomenna, ja voisin napata ne. Olen vuosien ajan toivonut
saavani jostakin oman E-taulun, ja olen todella harmissani, jos sen
saaminen nyt epäonnistuu.
torstai 3.12.
Ajelin jälleen koululle. Jouduin
odottelemaan viitisentoista minuuttia koulun pihalla ennen kuin
opettajat saapuivat. Niillä oli mikrofonin jalkoja ja muuta kamaa
mukanaan.
Operaatio E-taulu alkoi mennä jo
painajaisen puolelle. Kyttäsin tilaisuutta ottaakseni paperit
piilopaikastaan, mutta sopivaa tilaisuutta ei tullut. Jossakin
vaiheessa huomasin, että koko paperipinkka oli nostettu hyllystä
opettajanhuoneen "sängyn" päälle. Menin aivan
paniikkiin, sillä pelkäsin, että tyypit löytävät valokopioni
alkaessaan selata pinossa olevia esitteitä ja lehtiä. Yritin
epätoivoisesti keksiä tilaisuutta napata paperit pinosta heti kun
mahdollista. Kun tilaisuus tuli, ja menin opettajanhuoneeseen,
totesin, että pino olikin nostettu takaisin hyllyyn, eikä
valokopioitani ilmeisesti ollut huomattu. Onnistuin nappamaan paperit
pinosta ja piilottamaan ne valokopiokoneen alle. Ruokatunnin aikana
onnistuin vihdoin salakuljettamaan kopiot takkini sisässä autoon.
Huokaisin helpotuksesta, kun piina vihdoin oli ohitse.
Muuten päivä meni tavanomaisia
latujaan, paitsi että eräs poika nahisteli aamulla kaverinsa
kanssa, ja minut määrättiin seuraaville välitunneille tyypin
henkilökohtaiseksi "vartijaksi". Tapaus oli täysin
mitätön, ja minua siis tavallaan rangaistiin parin kymmenvuotiaan
välienselvittelystä. Jos vertaan asetelmaa omaan kouluaikaani, niin
ero on melkoinen. Siihen aikaan oppilaat saivat tehdä vaikka murhia
välitunneilla, eivätkä opettajat reagoineet mitenkään.
Olisivatpa koulut tuolloinkin olleet näin turvallisia - olisin
säästynyt monelta ikävyydeltä. Minähän nimittäin olin vuosien
ajan koulukiusaamisen uhri siinä määrin, että ansaitsisin
oppiarvon "koulukiusaamisen professori" tai jotain
vastaavaa.
Iltapäivällä kähisin kämpillä
Jessen läksyjä vahtimassa. Illalla käväisin kirjastossa
vilkaisemassa Tuulilasi-lehteä. Joku kirjoitti lehden
yleisönosastossa hieman minua näkemyksiäni myötäilevän
mielipiteen, johon oli ilmeisesti tullut innoitus samasta Hesarin
propagandajutusta, jonka johdosta minäkin kirjoitin pari pitkää
kirjettä eräille liikennefasisteille (joista toisen nimi
mainittiinkin tuossa tyypin jutussa). Haluaisin lähettää kopion
kirjeestäni tälle Tuulilasin kirjoittajalle. Painoin tyypin nimen
mieleeni.
perjantai 4.12.
Nyt olen ollut kaksi viikkoa hommissa,
ja tänään tulivat jo ensimmäiset peitellyt haukut opettajalta.
Onneksi ne tulivat yhteisesti minulle ja toiselle kouluavustajalle.
Emme olleet saaneet oppilaita pysymään tarpeeksi hiljaa eilen
iltapäivällä musiikin kuuntelun aikana.
Kuka typerys kertoi tämän
opettajalle? Ei kai toinen kouluavustaja itse?
Eilen, kun sitä musiikkia kuunneltiin,
mietin jo silloin, että hommasta ei tule mitään. Vivaldin
vuodenajat eivät millään voi olla kovin nautinnollinen
kuuntelukokemus, kun yksi häirikköoppilas huutelee sekaan omia
mölyjään. Ja jos se ei ole miellyttävä kuuntelukokemus, mitä
motivaatiota muillakaan oppilailla olisi olla hiljaa paikallaan.
Mietin, että jos levy vaihdettaisiin johonkin kovempaan kamaan,
esimerkiksi Deep Purplen -musiikkiin, kopla istuisi keskittyneenä
sitä kuuntelemassa. Vivaldihan on tunnelmamusiikkia - se oli vain
väärää siihen tunnelmaan.
Miksi en itse tehnyt mitään
järjestyksen palauttamiseksi, johtuu siitä, että en tiennyt miten
paljon "vapauksia" oppilaat yleensä saivat nauttia
musiikkia kuunnellessaan. Tyypithän makailivat opettajan luvalla
tyynyillään lattialla. Kuinka paikallaan ja hiljaa heidän olisi
pitänyt olla?
Illalla katselimme televisiosta
elokuvia. Viimeistä filmiä katsoessani toinen silmälasini lasi
putosi yhtäkkiä pois. Lasi löytyi mutta ruuvia ei.
En löytänyt kadonnutta silmälasien
ruuvia, joten jouduin irrottamaan varaosanruuvin vanhoista
aurinkolaseista. Ne on ostettu kauan sitten, ja niiden hinta taisi
olla jotain 96 markkaa tai niillä paikkeilla. Se oli kova hinta
aurinkolaseista tuohon aikaan. Kaiken huipuksi toisessa lasissa
(muovissa) oli pienehkö valuvika juuri näkökentässä.
maanantai 7.12.
Jälleen hommiin. Tällä kertaa
jouduin yksin vahtimaan luokkaa yli puoleen päivään asti, sillä
Maija Matonen ja Anna Takkunen olivat Joensuussa jossakin
palaverissa. Tämä "opettajana" olemiseni sujui varsin
asiallisesti, vaikka oppikirjassa olevat matematiikan jutut tuntuivat
jopa minusta tylsästi ja epäselvästi esitetyiltä. Niihin on
hankala saada motivoitua oppilaita. Olen monesti suunnitellut
julkaisevani oman matematiikan kirjan, "Matematiikkaa
idiooteille", sillä vain idiootti osaa opettaa matematiikkaa
idiooteille. Matematiikan opettajat ovat maailman huonoimpia
matematiikan opettajia.
Opettaja Mikko piti 3-6 luokkien
oppilaille aamulla jonkinlaisen kuripalaverin toisessa rakennuksessa.
Oppilaat olivat kirjoitelleet välituntivihkoihinsa sopimattomia.
Prosessi lähti liikkeelle minun tarkkailustani ja havainnoistani
viime viikolla, vaikka en tuolloin kuvitellutkaan asiasta nousevan
minkäänlaista hälyä. Kysäisinpähän vain ohimennen Maija
Matoselta, että mitä ne sellaiset vihkot ovat, ja totesin samalla,
että polkien keskinäinen kähinä ja riitely välitunnilla tuntuu
jotenkin pyörivän näiden vihkojen ympärillä. Kun opettajat
sitten tutkivat näitä vihkoja, monet niistä sisälsivät
tyylipuhtaita "vessanseinäkirjoitelmia" ja -kuvia.
Jostakin syystä en ole erityisen yllättänyt. Minulle tästä
projektista on se harmi, että joudun keskiviikkona iltatöihin.
Silloin järjestetään ylimääräinen vanhempainilta tästä
aiheesta. Olisi kai pitänyt pitää suu kiinni viime viikolla.
tiistai 8.12.
Jälleen hommiin. Ja hommista pois. Kun
pitkästä aikaa saan päivittäin oikeata ruokaa koululla, sitä
tulee mässättyä vähän liikaa.
keskiviikko 9.12.
Jälleen hommiin. Tällä kertaa
jouduin vielä illalla uudelleen koululle, nimittäin
vanhempainiltaan. Loikoilin iltapäivällä puolisen tuntia tai
tunnin ennen vanhempainiltaan lähtöä. Tällainen ylenmääräinen
"työnteko" alkaa nimittäin jo rasittaa. Kyttäilin
tilaisuuden loputtua piparkakkulaatikkoa napatakseni edes yhden
piparkakun siitä, mutta opettaja Maija pani piparit pois. Olisin
saanut niitä sekä pullaa tilaisuuden alussa kahvin kanssa, mutta
koska kieltäydyin kahvista, oletettiin minun kieltäytyvän
herkuistakin. Hommissa olin Micralla, vanhempainillassa Peugeotilla.
Peugeotin jäähdytyskenno vuotaa niin sietämättömästi, että
autossa leijuu pahanhajuinen sumupilvi.
Koulutouhu vei oikeastaan koko päivän
niin tarkkaan, että mihinkään muuhun ei jäänyt aikaa eikä
energiaa. Jotain Lockerbie-dokua ehdin tuijotella TV:stä.
torstai 10.12.
Hoh, hoijaa. Tuo koulu alkaa
tylsyydessään jo tympäistä. Opettajatkin tuntuivat olevan
jotenkin kärttyisiä ja oppilaat riehuisia. "Polttakaa vaikka
koko koulu", opettaja-Mikko sanoi oppilaille luokassa ja "en
välitä vaikka tulisi ruumiita" jalkapallokentällä.
Viimemainitun kommentin syynä oli tuskastuminen oppilaiden sekavaan
riitaisaan jalkapallon pelaamiseen.
Edellinen opettaja, joku Hannu
(Lato-Hollila), oli viety lopulta hullujenhuoneeseen sen jälkeen kun
se oli käynyt häiriköivien oppilaiden kimppuun. Tuo Mikko ei taida
olla vielä siinä pisteessä, mutta kuka tietää, mitä myöhemmin
tapahtuu. Jos minä olisin opettaja, ottaisin hommat rennommin. En
yrittäisi väkivängällä tehdä oppilaista kilttejä ja kuuliaisia
ihmisiä, kunhan vain saisin säädetyn määrän oppia taottua
niiden kalloon. Jos asettaa itselleen mahdottomia tavoitteita,
hulluksihan siinä tulee. Minulle riittäisi, että en saisi potkuja
opettajanhommastani. Tätä ei pidä tulkita siten, että olisin
välinpitämätön oppilaista; päinvastoin minusta olisi todella
mielenkiintoinen ja haastava projekti saada jotkut ns. toivottomat
tapaukset oppimaan asioita, joita he eivät nykyopetuksella opi. Olen
sitä mieltä, että heikkolahjaisetkin pystyvät oppimaan
uskomattoman paljon, kunhan opetus vain on oikeanlaista. Joku
englantilainen kehitysvammainen esimerkiksi puhua paukuttaa aivan
kelvollista englantia - miksei jokainen suomalainen normaalilapsi
muka pystyisi sitä oppimaan? Onhan hän jossakin vaiheessa oppinut
suomenkielenkin.
Jo tämän kolmiviikkoisen
koulukokemukseni aikana olen havainnut sen, että jos opetus on
tylsää, eikä opetettavista tai kysyttävistä asioista ymmärrä
mitään, riehuminen on ainoa odotettavissa oleva reaktio.
Oppikirjat voisivat olla paljon
parempia kuin mitä ne ovat. Matematiikan tehtävien ohjeet
esimerkiksi ovat mielipuolisen sekavia ja epäselviä. Minäkään en
ymmärrä monia neljäsluokkalaisten tehtäviä, siis niiden juonta
ja ideaa, eli mitä kirjan tekijä oikeastaan haluaa oppilaiden
tekevän. Sanalliset ohjeet ja piirrokset ovat epätarkkoja, ja ne
pitää osata tulkita. Tulkitsemiseen tarvittaisiin tietoa, joka
vasta opetetaan tehtävän myötä. Sama epämääräisyys pätee
jossakin määrin muihinkin aineisiin. Tänään järjestetystä
musiikin kokeestakaan tuskin olisin saanut hyväksyttyä tulosta tai
missään tapauksessa en ainakaan hyvää. Useimmat oppilaat eivät
tajunneet hölynpölyä koko jutusta.
Maija-opettaja oli pois iltapäivän,
ja jouduin olemaan jonkin verran yksin oppilaiden kanssa. Minusta ei
ole kurinpitäjäksi... olen kai sen veran kapinahenkinen itsekin.
Jos olisin opettaja, rikkoisin varmaan kaikkia mahdollisia
kasvatustieteiden periaatteita. Silti uskon, että saisin oppilaat
oppimaan sen minkä tavoitteet vaativat.
Haluaisin osata soittaa nuoteista.
Minua masentaa katsella kuinka jotkut 10-11 -vuotiaat soittelevat
nuoteista kappaleita, jotka sinänsä olisivat helppoja minun
soittaa, kun otetaan huomioon sorminäppäryyteni ja "soittotaitoni".
En haluaisi aloittaa soiton opettelemista 5-vuotiaiden "satu
meni saunaan" -tasolta, kun voisin saman tien soittaa minkä
tahansa tavallisen iskelmä- ym. kappaleen tuosta noin vain
katsomalla mallia, miten se soitetaan. Epämusikaalisena en osaa
soittaa korvakuulolta, koska en osaa edes hyräillä useimpia
kuulemiani kappaleita.
Olen keksinyt määritelmän minun
kaltaisilleni: Monilahjattomuus. Hah, hah.
perjantai 11.12.
Ajelin jälleen hommiin. Tällä kertaa
kaahasin kuin hullu ehtiäkseni edes suunnilleen puoli yhdeksäksi.
Ehdinkin. Tällä kertaa kaikki muut tyypit olivat jo paikalla
tekemässä joitakin käsitöitä. Milloin ne olivat tästä
sopineet? Joinakin aamuina olen saanut värjötellä jopa 15
minuuttia kylmällä pihalla ennen kuin ensimmäinen tyyppi on tullut
hommiin ja avannut koulun ovet. Eräänä kylmänä aamuna oppilaat
olivat pyytäneet talonmiestä avaamaan toisen rakennuksen oven,
jotta he pääsisivät lämmittelemään. Kun tietäisin etukäteen,
minä aamuina opettajat saapuivat myöhään, minun ei tarvitsisi
turhaan ryyhäillä kovaa.
Päivä sujui tavanomaisesti. Olin
suuren osan ajasta opettajanhuoneessa erään oppilaan seurassa, kun
hän teki eläintunnistustehtävää, jonka muut olivat tehneet jo
eilen. Päivä oli siis kannaltani helppo.
Aamulla, kun opettajat vielä
moitiskelivat oppilaita eilisestä "jalkapallopelistä",
keksin äkillisestä mielijohteesta muutamassa sekunnissa uuden tavan
pelin järjestämiseksi. Esittelinkin ideani opettajille, ja Mikko
pani sitä koskevan piirrokseni talteen ja lupasi kokeilla sitä
seuraavalla kerralla. Ideana on jakaa oppilaat A, B, C ja D
-joukkueisiin, joista kaksi pelaisi vuorollaan kummallakin puolella,
ja maalin tultua osajakoja vaihdettaisiin seuraavasti: aluksi AB
vastaan CD, ensimmäisen maalin jälkeen AC vastaan BD, seuraavan
maalin jälkeen AD vastaan BC, seuraavan maalin jälkeen AB vastaan
CD jne. Tuollaisessa pelissä pitäisi toteuttaa yhteistyötä aivan
eri tavalla kuin kiinteissä joukkueissa. Tulisihan jokaisen maalin
jälkeen joka toinen vastapuolen pelaajista omalle puolelle, ja joka
toinen hetki sitten omalla puolella pelanneista muuttuisi
vastustajiksi. Voittaja olisi se joukkue, joka parhaiten pystyisi
sopeutumaan koko ajan muuttuvaan kokoonpanoon ja luomaan yhteishenkeä
entisten ja tulevien vastustajien kanssa.
Mielenkiintoinen idea, vaikka itse
sanonkin.
Lähdimme illalla viikonlopuksi
Helsinkiin.
lauantai 12.12
Käväisin nostamassa tililtäni 800
markkaa, kun Milla ja Laura vielä nukkuivat. Tällä lyhyellä
reissulla Helsinki taas näytti kasvonsa, joiden ihanuuden vuoksi kai
koko Suomi vähitellen valuu asumaan pääkaupunkiseudulle. Ruskea
loska suihkusi bussien renkaista, kun ne moottorit rääkyen
kiihdyttivät pitkin Hämeentietä. Joku Hakaniemen torin asukeista
syljeskeli ja röhi erään roskiksen ääressä muiden parveillessa
metron sisäänkäynnin edessä. Lappuliisat raaputtivat lunta
autojen ikkunoista ja kirjoittivat sakkojaan erääseen
pysäköintiansaan joutuneille autoilijoille. Mikä tämä muu on
kuin paratiisi? Tähän ihanuuteenhan tuhannet uudet ihmiset joka
vuosi muuttavat asumaan.
Eniten minua ärsyttivät, kuinkas
muuten, nuo punapukuiset paholais-Liisat. Paikka, jossa ne sakottivat
oli yksi kaupungin monista pysäköintiansoista - huomasin sen
itsekin vasta nyt. Kun autoilija ajaa parkkipaikalle, hän näkee
kyltin, jossa lauantain kohdalla on tavanomainen merkintä (10-15),
eli siinä saa pysäköidä aamulla ilmaiseksi kymmeneen saakka.
Niinpä autoilija jättää autonsa yöksi siihen ja suunnittelee
siirtävänsä sen pois ennen kymmentä aamulla. Kun hän sitten
vähän ennen kymmentä saapuu autolleen, lappuliisat ovat jo sen
kimpussa. Mitä ihmettä.... hän järkyttyy. Kyllä, keskellä
parkkipaikkaa on huonosti havaittava vinossa oleva taulu, jossa on
lukemat (9-15). Lappuliisat saavat sakottaa tämän kyltin torin
puolelle pysäköityjä autoja jo ennen kymmentä. Eivätkä he
varmasti jätä tätä tilaisuutta käyttämättä, onhan saalis yhtä
varma kun kalastajan verkossa hyvällä apajalla.
Minua säälittävät ihmiset, jotka
joutuvat kaupungin raa'an pysäköintihuijauksen kohteiksi. Tänäänkin
yksi nainen tunki rahaa mittariin paikalla, jossa olisi saanut
pysäköidä lauantaina ilmaiseksi. Minun teki mieleni neuvoa häntä,
mutta en uskaltanut, sillä tällaiseen neuvoon sisältyy tavallaan
myös toteamus, että "oletpa tyhmä kun et tuota itse huomaa".
Niinpä tyyppi menetti rahojaan - eivätkä nämä kaupungille
lahjoitetut markat tule auttamaan häntä silloin, kun häneltä jää
yksikin markka maksamatta maksullisessa paikassa. Sakkoa tulee
armotta. Siksi tuollainen turha maksaminen säälittääkin. Ihmiset
ovat kuin pelokkaita lampaita armottoman teurastajan edessä. He
tekevät kaikkensa välttääkseen julman rangaistuksen, ja silti he
joutuvat rangaistuksi. Vai luulevatko lappuliisat, että autoilijat
tahallaan jättävät autonsa sakkopaikoille? Joku harva miljonääri,
autovaras tai juoppo voi niin tehdä, mutta suurin osa sakotetuista
ei.
sunnuntai 13.12.
Iltapäivällä ajelimme Itäkeskukseen,
jossa hiippailimme tavanomaiset hiippailumme eli tytöt kiertelivät
Hennes & Mauritsilla ja Stockmannilla. Milla osti "Hennesiltä"
29 markalla T-paidan ja unohti ostoskassinsa muutamaa minuuttia
myöhemmin Stockmannille hajuvesiä tutkiessaan. Kaiken huipuksi
Laura hakkasi kylmäverisesti Millan autolle päästyämme
rangaistukseksi "hidastelusta" kaupassa. Milla oli ostanut
paidan rahoilla, jotka se sai suurella vaivalla keräämistään
pulloista. Life is hard.
Illalla lähdimme ajelemaan kohti
maaseutua. Laura jäi Helsinkiin itkemään ja uhkailemaan
itsemurhalla. Palasin vielä autolta kämpille rauhoittelemaan sitä
ennen kuin lähdimme.
maanantai 14.12.
Jälleen hommiin. Opettaja-Maija pani
minut heti aamulla kirjoittamaan jotain tiedotetta oppilaiden
vanhemmille ja katseli itse vierestä, kun epäröin
oikeinkirjoituksessa ja tein kirjoitusvirheitä. Kirjoitin mm. sanan
keskiviikko-iltana tavuviivalla, ja Maija huomautti, että tavuviivaa
ei tule, koska sanat alkavat ja loppuvat eri vokaaleilla. Kyllähän
minä tämän säännön tiedän. Kolmesta eri sanasta koostuva
yhdyssana keskiviikkoiltana tuntuu vain jotenkin tukkoiselta ja
vaikeasti luettavalta, erityisesti kun kaikkien muiden viikonpäivien
kohdalla käytettäisiin tavuviivaa. Siis lauantai-iltana,
perjantai-iltana jne. Minusta tuntuisi luontevalta ja loogiselta
erottaa nimet ja lisämääreet aina tavuviivalla.
Korjatessani virhettäni totesin
Maijalle, että juuri eilen pidin Lauralle esitelmän siitä, miten
yhdyssanatestillä voitaisiin mitata ihmisten älykkyyttä ja
sivistystasoa - ja nyt tässä itse teen virheitä. Yritin tällä
tavoin puolustautua ja kääntää virheeni osittain vitsiksi -
vaikka se harmittikin minua. Kouluympäristössä ei sallita
virheitä, mikä on tietysti ymmärrettävää.
Illalla katselimme TV:stä James
Bondia. Seijan määräyksestä lapset eivät katsoneet vaan
valvoivat ja äkämöivät alakerrassa
tiistai 15.12.
Jälleen päivä "töissä".
Tunnen itseni monesti aika tarpeettomaksi tuolla koulussa, ja kun
tiedän olevani jokin Kelan tai kunnan toimesta työllistetty
matalapalkkainen, hyödyttömyyden tunne entisestäänkin vahvistuu.
Olen arvoton ihminen, jonka pelkästä säälistä ja
työttömyyslukujen kaunistelemiseksi annetaan puuhailla jotain työn
tapaista näennäisellä palkalla. Jos ei tällainen masenna niin ei
mikään. Silti en sisimmässäni myönnä olevani huonompi kuin
ihmiset keskimäärin. Elämäni on vain eri syistä ajautunut
sivuraiteille, eivätkä näistä syistä vähäisimpiä ole
konkurssi, kodista karkottaminen ja niitä seurannut pohjaton
masennus.
Perimmäinen syy ongelmiini on ollut
se, että en ole suostunut myöntämään itselleni ja hyväksymään
ajatusta, että isäni todella tuhoaisi sukumme vuosisadan aikana
keräämän omaisuuden. Jos olisin jo aikoinaan myöntänyt
itselleni, että kaikki omaisuutemme ja kotimme tullaan menettämään,
olisin voinut alkaa rakentaa omaa elämääni jossakin aivan muualla.
Olen kuitenkin sen verran taistelija, että en suostunut rakentamaan
elämääni totaalisen tuhon lähtökohdista vaan yritin estää
isääni tuhoamasta kaikkea. Taisteluni kohtaloa vastaan on kuitenkin
ollut turhaa, ja tässä taistelussa olen uhrannut oman elämänikin.
Olin kuin saksalainen kenraali, joka tajusi maansa ajautuvan tuhoon
Hitlerin johdolla ja yritti epätoivoisesti estää sitä
tapahtumasta - itselleen tuhoisin seurauksin. Kenraalin olisi pitänyt
lähteä ajoissa maanpakoon ja luoda itselleen uusi ura jossakin
muussa maassa.
Menin illalla liikuntasalille
katsoakseni Millan joulunäytelmää erityisluokkien oppilaille.
Hölmöilin hetken aikaa täyden salin oviaukossa ja luikin ulos. Se
siitä katsomisesta. Koska en voi osallistua huomenna Millan ja
Jessen joulujuhlaan, aioin katsoa näytelmän nyt.
keskiviikko 16.12.
Taas hommiin. Päivä sujui joulujuhlia
valmistellessa. Leikkelin kiiltopaperista joulutähtiä sekä tein
yhden käpytontun. Niin ja tein kaikenlaista muutakin. Pääsin
kämpille joskus yhden-kahden välillä.
Vaikka olenkin suvaitsevainen ja
hyväksyn yksilölliset ratkaisut, jotkut asiat ärsyttävät
minuakin. Jos joku liukasta keliä pelkäävä autoilija haluaa ajaa
neljääkymppiä, niin mikäs siinä. Jos tuo tyyppi sen sijaan ajaa
tuota neljääkymppiä keskellä tietä, niin että takaa tulevat
eivät pääse ohi, ainakin minun suvaitsevaisuuteni joutuu
koetukselle, varsinkin jos itselläni sattuu olemaan kiire.
Tuollaisen auton perässä jouduin ajelemaan illalla koululle
joulujuhlaan.
Sain illan juhlassa joulukortteja ja
pari kukkaa. Jaetuista karamelleistä olin sen sijaan vähällä
jäädä osattomaksi. "Tonttuina" toimineille oppilaille
annettu ohje "jakakaa kaikille" ei jostakin syystä
näyttänyt koskevan minua, ja kun Maija-opettaja myöhemmin jakeli
loppuja karamelleja käytävässä seisoville, hänkin ohitti minut.
Kun ihmeen kaupalla hän kuitenkin vielä palasi opettajanhuoneesta
ja kysyi, olenko jo saanut karamellin - ilmeisesti olin tuijottanut
ohitseni lipuvaa karamelliastiaa niin pitkään. "Kyllä"
-sanan sisältänyt vastaus olisi tässä tilanteessa tarkoittanut,
että olen saanut jo karamellejä enkä enää halua lisää.
Toisaalta en uskaltanut sanoa myöskään sanaa "ei"
karamelliastian äärellä vaan mumisin jotain epämääräistä
kielteisenmyöntävää ja sain kuin sainkin yhden ihanan makuisen
Fazer-Admiral -konvehtikaramellin. Aaah. Tärkeintä tässä ei
kuitenkaan ollut karamelli vaan se, että en taas, ties monennenko
kerran elämässäni, ainoana ihmisenä jäänyt osattomaksi
jostakin, jota kaikki muut saavat.
torstai 17.12.
Tämä olikin sitten viimeinen
työpäiväni näillä näkymin. Opettajat tosin vihjailivat, että
voisin päästä/joutua jatkamaan hommia joululoman loputtua, mutta
aika näyttää. En muuten vieläkään tiedä, mikä on palkkani.
Aamulla oli palaveri erään oppilaan
asioissa, ja paikalla oli tyypin äiti sekä pari kasvatusneuvolan
tyyppiä. Oppilaiden loukkaavat vihkokirjoitukset ovat ilmeisesti
satuttaneet Maijaa tosi pahasti, sillä kun hän kertoi näistä
vihkoista, hänen kaulansa muuttui kiihtymyksen vuoksi aivan
läikikkääksi, ja hän ajautui pitämään pitkää esitelmää
oppilaiden kurittomuudesta - kunnes kasvatusneuvolan tyyppi keskeytti
hänen kiihkeän vuodatuksensa ja pyysi keskittymään itse asiaan
eli neuvottelun kohteena olevaan oppilaaseen. Nöyryyttävää. Noin
tunnin kuluessa läikät Maijan kaulasta olivat täysin hävinneet,
joten ilmeisesti hän oli tuolloin jo rauhoittunut.
Opettaja-Maija kertoi tänään, että
opettaja-Mikko on toiselta koulutukseltaan kalabiologi eli
"kaksinkertainen maisteri". Tyyppi on vaihtanut ammattiaan.
Koulunkäyntiavustaja-Anna puolestaan on miljoonassa työssä ollut
merkonomi, joka on käynyt puolen vuoden koulunkäyntiavustajan
kurssin. Näiden super-ihmisten keskellä tunnen itseni yhä vain
surkeammaksi.
Vaikka kieriskelenkin itseinhossa,
jotain kapinahenkeäkin minussa sentään on. Koulun ilmapiiri on
ollut viimeiset pari viikkoa varsin kireä, ja opettajat ovat tuon
tuostakin pitäneet oppilaille ankaria puhutteluja mielestäni lähes
yhdentekevistä aiheista. Tänään oli taas yksi tuollainen saarna.
Maija kiihkosi oppilaille, kuinka päteviä kasvattajia opettajat
ovat, ja kuinka muilla ei ole varaa tulla heitä neuvomaan tai
kyseenalaistamaan. Puheesta kuulsi ajatus, että oppilaat ovat ikään
kuin jotakin materiaalia, josta huippukoulutetut opettajat suuressa
neroudessaan luovat ihmisiä. Koulunsa päättävä oppilas on siis
opettajansa kasvatuksen tulos.
Tässä vaiheessa minun olisi tehnyt
mieli aloittaa oma vastapropaganda. En nimittäin koskaan voi
hyväksyä näkemystä, että minä olisin joidenkin minua
itkettäneiden opettajieni tuote. Minua korvasta repineet ja
lattialle paiskanneet opettajatyrannit, kirjani seinään paiskanneet
opettajasiat, minulle epäoikeudenmukaisia rangaistuksia
määränneet... äsh en jaksa jatkaa opettajien kauheuksien
selostamista (varsinkin kun Laura kurkkii olkani yli). No, joka
tapauksessa nuo sadistit eivät ole kasvattaneet minua kuin
korkeintaan huonoon ja katkeroituneeseen suuntaan.
Sen verran ärsyttävältä ja
vanhanaikaiselta noiden opettajien kiihkoilu tuntui, että olisin
halunnut yllyttää oppilaat kapinaan vallitsevaa keskitysleirikuria
vastaan. Opettajat puhuvat "jengeistä" ja muusta
vastaavasta edes tietämättä mitä sanoilla tarkoitetaan. Ei pari
kolme poikaa leikkimässä koulun pihalla ole mikään jengi!
Maija ja Mikko näyttävät olevan
todella loman tarpeessa. Sen verran näkyvää heidän
ylireagointinsa asioihin on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.