Eräällä foorumilla keskusteltiin suunnitelmistani ostaa käytetty moottoripyörä. Yksi moottoripyöräilyn harrastaja kertoi odottavansa mielenkiinnolla raporttiani siitä, näyttääkö liikenne minusta yhtään erilaiselta
moottoripyörän satulasta katsottuna. Kirjoitin tällaisen raportin, mutta siitä tuli liian pitkä ja liian henkilökohtainen kyseisellä foorumilla esitettäväksi. Kirjoitus olkoon siis täällä muiden sekavien kirjoitusten joukossa.
Paras mahdollinen ajankohta antaa
edellä mainittu ”raportti” ei todennäköisesti ole nyt, kun
moottoripyörän ostamisesta on kulunut vasta kuukausi, ja
kilometrejä on kertynyt vaatimattomat 1501,5. Näin vähäinen
kokeilu ei riitä taustatiedoksi sen arvioimiseen, miltä liikenne
näyttää, varsinkin kun ajaminen on tapahtunut pääasiassa
hiljaisilla maanteillä. Jokainen moottoripyörän omistaja on
harrastustaan aloitellessaan ajanut saman verran kuin minä nyt,
joten jos selostaisin, millaista se on ollut, kertoisin
todennäköisesti tarinan, joka on kerrottu jo satoja miljoonia
kertoja eri puolilla maailmaa. Tästä syystä yritän saada
kertomukseen joitakin henkilökohtaisia näkökulmia, vaikka nekään
eivät todennäköisesti tuo asiaan mitään uutta.
Ensiksi muutama sana nopeuksista, koska
niistähän täällä on eri otsikoiden alla kirjoitettu. Olen
määritellyt nopeusalueet mielessäni seuraavasti.
0-10 km/h epävarmuuden alue (mp on
vaikea pitää pystyssä)
10-40 km/h rennon ajamisen alue (vauhti
ei vielä erityisemmin pelota)
40-60 km/h huolestumisen alue (nopeus
alkaa jo tuntua )
60-80 km/h pelon alue (nopeus tuntuu
pelottavalta)
80-100 km/h kauhun alue (nopeus tuntuu
todella kovalta ja pelottavalta)
100-120 km/h terrorin ja järkyttävän
murhan alue (nopeus on murhaavan pelottavaa)
yli 120 km/h mielisairaan itsemurhan
alue (en tiedä, miltä tuntuu, voin vain kuvitella)
Eniten pelkään huonosta tien pinnasta
johtuvaa kaatumista. En ollut osannut etukäteen edes kuvitella
tällaista tekijää. Olin lukenut, että pahimmat
moottoripyöräilijöitä uhkaavat riskit ovat törmäys hirveen tai
törmäys liittymästä tulevaan autoon tai ajautuminen ojaan
mutkassa tai suoralla liian suuren vauhdin takia. Ja muuta tämän
tyyppistä.
Olen joutunut ajamaan aika huonoilla
asfalttipinnoilla, joissa on monenlaisia paikkauksia. Muutaman kerran
on ollut epämukavia ja säikäyttäviä tilanteita, vaikka olen
yrittänyt ohjata paikoista, joissa ei ole uria eikä asfaltin
paikkausrajoja eikä muutakaan vaarallista. Aina ei kaikkea huomaa.
Olen lohduttautunut sillä, että ajaminen huonoilla teillä
alkuvaiheessa on todennäköisesti parempi vaihtoehto kuin tottuminen
heti alussa hyväkuntoisiin maanteihin ja joutuminen vasta myöhemmin
huonolle tielle. Kun tottuu vaaroihin heti alussa, oppii
(toivottavasti) varovaiseksi.
Ylinopeus? Yleiset ajatukseni
liikenteestä eivät riipu siitä, millä ajan. Käytännössä olen
kuitenkin ajanut nopeusrajoitusten puitteissa huomattavasti enemmän
kuin autolla ajaessani. Ei ole tarvetta lisätä nopeutta, kun vauhti
tuntuu joka tapauksessa kovalta, vaikka mittari ei vielä kovin
paljon näyttäisikään. Mahdolliset ylitykset tapahtuvat
enimmäkseen 40 km/h ja 50 km/n alueilla. Yhdelläkin paikkakunnalla
neljän kympin rajoitus jatkuu kilometritolkulla. Ajaisin varmaan
ylinopeutta polkupyörälläkin ainakin alamäessä.
Huolestuttavat paikat? Epävarmimmaksi
tunnen ajamisen risteyksissä varsinkin, jos takana on autoja.
Kypärän sisältä ei näe yhtä hyvin sivulle kuin auton ikkunasta.
En haluaisi olla tien tukkona, mutta ei tielle voi sokkanakaan ajaa.
Maantiellä puolestaan takaa tuleva auto on päässyt joskus
yllättämään. En ole huomannut sitä ennen kuin se on ajanut
ohitseni tai ollut aivan lähellä.
Haluan välttää noloja tilanteita,
teinpä mitä teinkin. Varmaan moni muukin ajattelee samoin. Mp:n
kanssa noloa on paljastaa ulkopuolisille, että on aloittelija. Ikävä
kyllä olen monta kertaa tahtomattani suorastaan julistanut tätä
asiaa. Yleisin tekemäni virhe on ollut se, että unohdan vilkun
päälle risteyksen jälkeen. Aivan viime aikoina olen jo vähän
useammin oppinut muistamaan asian, vaikka vielä tänäänkin vilkku
jäi kerran päälle. Aikaisemmin se jäi päälle suunnilleen neljä
kertaa viidestä eli melkein joka risteyksen jälkeen. Kerrankin
ajoin huomaamattani vilkku päällä monta kymmentä kilometriä.
Nolotti, kun huomasin asian. Kerran ajoin yhden paikkakunnan
keskustan läpi vilkku päällä. Varsinainen ajovalo taas on
unohtunut sytyttää useita kertoja.
Sekin on ollut noloa, kun olen
yrittänyt lähteä esimerkiksi tankilta, ja moottori on sammunut -
siksi, että jalusta on ollut alhaalla. Kerran taas unohdin, että se
ei ole alhaalla. Moottoripyörä kaatui, kun nousin sen päältä.
Onneksi kukaan ei nähnyt, ja onneksi paikalla oli pehmeä nurmi,
joten vahinkoja ei tullut. Mp on aika raskas nostettava.
Mp:n siirteleminen työntämällä on
myös tapahtuma, jossa paljastan kokemattomuuteni, jos joku sattuu
näkemään. Toivotonta ähertämistä. Monesti pyörä on ollut
kaatumaisillaan. Eilen olin vähällä työntää sen perä edellä
syvään ojaan.
Mitä itse ajamisen perustekniikkaan
eli vaihteisiin ja kytkimeen ja jarruihin tulee, niissä ilmeisesti
kuitenkin kauan sitten hankittu muutaman kymmenen tuhannen kilometrin
mopokokemus jonkin verran auttaa. Tekniikan osalta ajaminen on
tuntunut alusta saakka jotenkin luonnolliselta. Autokokemus painaa
vaa'assa tietenkin paljon enemmän, mikä näkyy esimerkiksi siinä,
että tulee erittäin usein kokeiltua, eikö vielä löydy isompaa
vaihdetta. Moottori kun käy kahdeksan kympin nopeudessa samalla
kierrosluvulla kuin auton moottori noin 120 kilometrin
tuntinopeudessa.
Ensimmäinen ajo kaupanteon jälkeen
oli tietynlainen ”shokki”, koska en ollut ehtinyt totutella tai
edes tutustua pyörään. Tuskin tiesin, mistä valot sytytetään ja
vaihdetaan. Lähdin huoltoaseman pihasta suoraan pimeälle
ruuhkaiselle moottoritielle ja ajoin samaa kyytiä 130 kilometrin
päähän Lahteen. Kaupunkiin saavuttuani pelkäsin, miten selviän
liikennevaloista kaatamatta pyörää, kun pysäytän sen. Yksissä
valoissa töppäsinkin täydellisesti. Takanani ajanut autoilija ehkä
luuli, että pyörään tuli jokin vika, kun en lähtenyt liikkeelle
valoista vaan potkin maasta vauhtia ja ohjasin pyörän tien varteen.
Todellinen syy oli se, että en löytänyt vaihdevipua enkä
heti edes jalkatappia, kun nostin jalan maasta. Minkäänlaista
liikemuistia hallintalaitteiden paikasta ei ollut vielä kehittynyt.
No, nyt vaihdevipu jo löytyy paremmin, eikä jalkatappejakaan
tarvitse enää kovin pitkään haparoida.
Säähän sopivan pukeutumisen –
erityisesti näin kylmillä ilmoilla – ratkaiseminen tuntuu
vaikealta. Ensiksi on tukalan kuuma, ja ajamaan lähdettyä kylmä.
Varusteet tuntuvat epämukavilta. Jostakin kolosta tuntuu aina
tuulevan. Yli 80 kilometrin ajo alle 10 asteen lämpötilassa sai
aikaan sellaisen syväkylmyyden tunteen, että se kesti päiviä.
Varusteet ovat halpoja Bilteman kamoja. Ehkä tulevaisuudessa pitää
perehtyä asiaan ja ottaa tavoitteeksi varusteiden päivittäminen.
Seuraava menee jo aiheen ulkopuolelle,
mutta vaihtoehtoinen näkemyshän tässä on tavoitteena.
Moottoripyörän ostamisen jälkeen koin jotain odottamatonta. Karmea
masennus iski yllättäen päälle. Se on nyt jo helpottanut, mutta
kärvistelin sen kourissa muutaman viikon. Ensimmäisinä päivinä
kaupanteon jälkeen olin innoissani, mutta melko pian nousi mieleeni
kysymys, miksi vasta nyt. Ja tämän kysymyksen miettiminen sai
mielen apeaksi.
Entiselle kotipaikkakunnallani
ajaessani muistelin, kuinka kaikki kymmenet kaverini ostivat
aikoinaan yksi toisensa jälkeen moottoripyörän. Olin
kaveriporukasta ainoa, joka ei koskaan päässyt mopoa isomman
kaksipyöräisen omistajaksi, koska ei ollut rahaa ostaa sellaista.
Halu saada edes jonkinlainen moottoripyöränromu oli niin suuri,
että kiertelin epämääräisten vihjeiden perässä maatiloilla
kyselemässä, pitääkö paikkansa, että heillä on myytävänä
vanha mikä lieneekään jossakin navetan takana. Jos sellainen
olikin joskus ollut myytävänä, siitä oli kulunut jo vuosia.
Niinpä pyörä jäi saamatta. Pienenä lohtuna sain ajella lenkkejä
kaverieni kevytmoottoripyörillä ja pari kertaa isommallakin.
Tästä kaikesta jäi tietynlainen
elinikäinen trauma ja halu saada oma moottoripyörä edes joskus.
Joka kevät, kun moottoripyörät ilmestyivät maanteille, niiden
näkeminen toi ikäviä ajatuksia mieleeni. Kutsuin tilaani
leikilläni moottoripyörämasennukseksi. En osannut kuvitella, että
olisi olemassa myös moottoripyörän ostamisen jälkeinen masennus.
Nyt kun onnistuin vihdoin ostamaan
moottoripyörän, koin olevani kuin ihminen, joka on myöhästynyt
bileistä niin paljon, että kaikki muut ihmiset ovat jo vuosikymmeniä
sitten häipyneet, ja bilepaikastakin on jäljellä enää pelkkä
horsmia kasvava kivijalka metsän keskellä.
Ajaessani entisen kotipaikkakuntani
keskustan läpi ajattelin hieman katkerana mielessäni, että hei
kaverit, minäkin tulin nyt, lähdetäänhän ajelemaan. Ei ollut
kuitenkaan enää vanhoja tuttuja moottoripyörineen. He olivat
lähteneet kuka minnekin päin maailmaa. Jotkut olivat harrastaneet
moottoripyöräilyä jonkin aikaa ajellen mm. ympäri Eurooppaa ja
Istanbuliin. Joku taisi vieläkin harrastaa. Pyörät ja niiden
omistajien tulot olivat kuitenkin aivan toista luokkaa kuin minun.
Kun ajoin entisen kotipaikkakuntani
läpi, muutama nuori mopopoika ohitti minut. Ajattelin, että en minä
nyt sentään noiden kanssa lähde ajelemaan. Ei moottoripyörä ole
mikään aikakone, vaikka se ehkä viekin ajatukset menneeseen.
Edellä kertomani on ehkä jossakin määrin henkilökohtaista, mutta se on kuitenkin olosuhteista johtuvaa
henkilökohtaista. Luultavasti olen jo käynyt läpi ne mielentilat,
joita piti käydä läpi.
Alakuloisuuteni taustalla oli todennäköisesti se, että olin tehnyt moottoripyörän omistamisesta jonkinlaisen elämää suuremman asian, ja kun se lopulta toteutui eikä ollutkaan sitä, mitä olin kuvitellut, tapahtui jonkinlainen romahdus. Toisaalta koen nyt helpottavana sen tosiasian tiedostamisen, että mottoripyörä on vain yksi tavallinen vaatimaton kulkuneuvo perämoottoreiden ja moottorikelkkojen ja vesijettien ja autojen ja mopojen joukossa, eikä mitään sen kummempaa. Yhden jos toisen talon pihassa näyttää seisovan sellainen. Lähin taitaa olla heti naapurissa – huomasin sen vasta nyt. Joten yritän olla tekemättä asiasta mielessäni liian suurta numeroa. Se on arkipäiväistynyt. Luultavasti näin on käynyt muillekin mp:n omistajille, ja kun asia on arkipäiväistynyt tarpeeksi, he ovat myyneet moottoripyörän pois. No, en nyt vielä pane myynti-ilmoitusta nettiin.
Tämän syksyn lenkit alkavat olla vähissä, joten odotetaanhan ensi kesää. Katsotaan, mitä se tuo tullessaan. ”Moottoripyöräkulttuuria” en ole päässyt kokemaan vielä lainkaan. Tuskin pääsenkään. Osani on olla ”lonely rider”. No, on silläkin puolensa.
Alakuloisuuteni taustalla oli todennäköisesti se, että olin tehnyt moottoripyörän omistamisesta jonkinlaisen elämää suuremman asian, ja kun se lopulta toteutui eikä ollutkaan sitä, mitä olin kuvitellut, tapahtui jonkinlainen romahdus. Toisaalta koen nyt helpottavana sen tosiasian tiedostamisen, että mottoripyörä on vain yksi tavallinen vaatimaton kulkuneuvo perämoottoreiden ja moottorikelkkojen ja vesijettien ja autojen ja mopojen joukossa, eikä mitään sen kummempaa. Yhden jos toisen talon pihassa näyttää seisovan sellainen. Lähin taitaa olla heti naapurissa – huomasin sen vasta nyt. Joten yritän olla tekemättä asiasta mielessäni liian suurta numeroa. Se on arkipäiväistynyt. Luultavasti näin on käynyt muillekin mp:n omistajille, ja kun asia on arkipäiväistynyt tarpeeksi, he ovat myyneet moottoripyörän pois. No, en nyt vielä pane myynti-ilmoitusta nettiin.
Tämän syksyn lenkit alkavat olla vähissä, joten odotetaanhan ensi kesää. Katsotaan, mitä se tuo tullessaan. ”Moottoripyöräkulttuuria” en ole päässyt kokemaan vielä lainkaan. Tuskin pääsenkään. Osani on olla ”lonely rider”. No, on silläkin puolensa.
En kesänä tekisi mieli tehdä jonkinlainen pitempi reissu esimerkiksi paikkakunnille, joilla en ole koskaan käynyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.