Kansalaiset vaativat foorumeilla lisää poliiseja, koska valvontaa on muka liian vähän. Kuinka monta kertaa vuodessa esimerkiksi autoilija pitäisi pysäyttää, jotta poliisinrakastajat olisivat tyytyväisiä? Suomessahan tehdään jo nyt alkoholipuhallutuksia suhteellisesti eniten maailmassa.
Kolme pysäytystä puolessa vuodessa ei taida riittää vielä mihinkään? Seuraavassa on lainauksia päiväkirjasta.
Kolme pysäytystä puolessa vuodessa ei taida riittää vielä mihinkään? Seuraavassa on lainauksia päiväkirjasta.
21. elokuuta – ihmepelastus
Kun lähdimme rantalenkille, ajattelin
koko ajan - ja sanoinkin sen Lauralle - että pahin painajainen olisi
se, jos poliisiauto tulisi peräämme ajamaan ja poliisit huomaisivat
toisen takarenkaan olevan nastarengas. Sellaisen nimittäin jouduin
autoon vaihtamaan, kun varsinainen rengas puhkesi jokin aika sitten.
Itse asiassa pari kuukautta sitten. Emme olleet päässeet vielä
lenkin puoliväliinkään, kun painajainen toteutui. Perässämme
ajoi poliisimoottoripyörä. En huomannut, mistä se oli tullut. Ehkä
poliisit olivat kuulleet nastarenkaan rapinan, kun ajoimme
Palace-hotellin edestä. Siinä nimittäin oli joukko mopoilijoita
moottoripyöräpoliisien ratsattavana.
Kuten tavallista, menin aivan shokkiin
poliisin pysäyttäessä meidät. Huokailin ja kaivoin poliisin
pyytämiä papereita vapisevilla käsilläni. Olin varma, että saan
sakot. Kun poliisi kysyi, milloin rengas on vaihdettu, vastasin
välinpitämättömästi, että en muista. Vastaus tuntui
yhdentekevältä. Ajattelin vain, että kirjoittaisi nyt sen sakkonsa
eikä enää kyselisi. Ihmeen kaupalla sakkoa ei kuitenkaan tullut,
vaikka poliisi sanoi, että sen voisi antaa. Esitin jonkinlaisen
hätävalheen, kun poliisi kysyi, onko rengas vaihdettu viikkoja
sitten vai päiviä sitten - eli vastasin, että päiviä sitten. No,
päivistähän ne kuukaudetkin koostuvat. Sitä paitsi eihän
rikoksesta epäillyn tarvitse vahvistaa omaa syyllisyyttään. Ehkä
viikot tai päivät eivät olleet ratkaiseva asia, koska myös auton
muut renkaat olivat mitä sattuu. Epämääräisiä “sakkoslicksejä”
Ehkä etupenkillä istunut Laura sai nuoren moottoripyöräpoliisin
heltymään. Ehkä tyyppi ei halunnut näyttäytyä epäedullisessa
valossa - mitä pelosta vapisevan ja osittaisessa shokkitilassa
olevan isän sakottaminen tyttären nähden olisi merkinnyt. Tai
mistä sitä tietää. Ja sitä paitsi sakon antaminen
pienituloiselle ja vähävaraiselle ihmiselle ei edistä uusien
renkaiden hankintaa vaan päinvastoin. Sanoinkin jossakin vaiheessa,
että minulla ei ole ollut rahaa ostaa uusia renkaita, mutta niiden
hankinta on ollut suunnitteilla.
Siinä vaiheessa, kun sain puhekykyni
takaisin ja hermostunut höpötysvaihde meni päälle, sanoin, että
meillä on toinenkin auto, mutta olimme Micralla liikkeellä sen
takia, koska kuljetimme muuttokuormaa. Poliisi kysyi, kuinka pieni se
meidän toinen automme oikein on. Vastasin, että se on Peugeot 405,
mutta Micrassa saa kuljetettua pitkiä tavaroita paremmin kuin siinä.
Tuon tapauksen jälkeen olin tietysti
ahdistunut ja masentunut ja vaikka mitä.
27. elokuuta – epäiltynä
rattijuopumuksesta
Heräsin jo kuuden jälkeen.
Herätyskello herätti Seijan ja Lauran seitsemän paikkeilla.
Pakkasimme ja siivosimme. Kantamuksia oli paljon. Ehdimme laivaan,
joka lähti puoli yhdeksän maissa.
Yksi kanelipulla ja kaksi kuppia teetä
maksoivat yhteensä 4,50 euroa laivan ravintolassa. Tämä oli Lauran
ja minun ostos. Seija joi erikseen kahvit.
Mantereelle tultuamme lähdimme
ajelemaan. Kävimme matkalla samassa K-kaupassa, jossa olimme käyneet
keskiviikkona.
Tällä matkalla tuli taas kerran
todettua, että Suomi on vastenmielinen poliisivaltio. Saarten
maantiet ovat täynnä sakkokameroita, joten maisemien katseleminen
tapahtuu stressaavassa ilmapiirissä. Sivulle ei voi katsoa liian
kauan, tai saa sakon palkaksi. Ja aivan kuin kameroista ei olisi
aiheutunut tarpeeksi stressiä ja mielipahaa, poliiseja kuhisi siellä
täällä. Keskiviikkona näimme niiden pysäyttäneen
moottoripyöräilijöitä saaristotiellä. Ja paluumatkalla
lauantaina niitä kuhisi koko tieosuudella aina Tampereelle asti ja
vielä siitäkin pohjoisemmaksi.
Vaikka yritin ajaa sakkokameratiellä
niin hitaasti ja varovasti, etteivät kamerat räpsähtäisi, Turun
ja Tampereen välillä huomasin yhtäkkiä poliisimoottoripyörän
ajavan takanamme ja vilkuttavan punaista valoaan, joka tarkoittaa,
että on pakko pysähtyä. En tiedä, kuinka kauan se oli ehtinyt
valojaan vilkutella ennen kuin huomasin sen. Ohjasin
linja-autopysäkille ja jäin odottamaan, mitä seuraisi. Kuvittelin,
että poliisi oli jossakin aikaisemmin mitannut nopeutemme ja
todennut meidän sittenkin ajaneen ylinopeutta, koska kyllähän me
kameroiden välisillä osuuksilla joskus ajoimme ylinopeutta, koska
kaikki muutkin ajoivat, eli koko liikenne eteni ylinopeudella.
Tyyppi pyysi ensimmäisenä ajokorttia
ja rekisteriotetta. Ajokortti oli rahakukkarossani, joka oli pakattu
peräluukussa olevaan kassiin. Seija oli pakannut kassin päälle
lisää tavaraa. Sanoinkin lauttarannasta lähtiessämme, että
ajokortti on peräluukussa, ja jos sitä tarvitaan, niin kaivetaan
sieltä. En arvannut, että oikeasti joudumme sitä kaivelemaan,
vaikka se mahdollisuus on tietysti aina olemassa.
Kun en heti löytänyt kassiani, ja
peräluukku alkoi mennä epäjärjestykseen tavaroita penkoessani,
pyysin Seijan auttamaan. Seijakin siis tuli ulos autosta. Löysin
kuitenkin kassin itse. Ja kukkorokin löytyi kaivelemisen jälkeen
kassin pohjalta. Oli ankeata levitellä kassin ja peräluukun
sisältöä poliisin katsoessa vierestä, että löytyykö sitä
ajokorttia vai ei.
Auton papereita ei lopulta tarvittu,
vaikka ne oli jo kaivettu esille, koska poliisi tarkasti auton tiedot
radiopuhelimella. Puhalluttaminen tapahtui kaikkein viimeiseksi, ja
luulin sen olleen pelkkää rutiinia. Seija kuitenkin kertoi, että
poliisi oli kuitenkin ottanut puhallusvälineet esille jo heti
alussa, kun se pysäytti moottoripyöränsä. Minä en ollut sitä
huomannut. Puhalluttaminen olikin siis ilmeisesti pysäyttämisen
pääsyy. Ja koska se tapahtui liikenteen seassa määräämällä
minut pysäyttämään, kyse oli todennäköisesti oikeasta epäilystä
eikä pelkästä satunnaisratsiasta.
En ole varma, mistä epäily johtui,
mutta yksi mahdollisuus on se, poliisi oli nähnyt, kun olin juonut
punaista Fanta-limsaa muovimukista. Seija oli kaatanut sitä
pullosta, ja jossakin vaiheessa vastaamme oli ajanut
poliisimoottoripyörä. En tiedä, oliko se sama, joka meidät
myöhemmin pysäytti. Tai ehkä joku ”ilmiantaja” näki juomisen
ja teki ilmoituksen. Tai ehkä ajoin kuin rattijuoppo touhutessani
limsan ja munkkien kanssa. Samaan aikaan voimakas sivutuuli heitteli
autoa, mutta niin se tietysti heitteli muidenkin autoja. Mutta
limsamuki ja munkki kädessä on vaikeampi tehdä nopeita
ohjausliikkeitä.
Tässäkin ratsaustilanteessa aivan
kuten viikko aikaisemmin Helsingissä olin stressaantunut lähes
sydänkohtauksen partaalle. Pulssi löi kiivaasti ja kädet
vapisivat. Olin kuitenkin jonkin verran rauhallisempi kuin
edellisellä kerralla.
Poliisiratsian jälkiseuraukset olivat
tavanomaiset eli kiihtymys, asian jauhaminen seuraavien tuntien
aikana perheriidan asteelle saakka sekä lopuksi iltaan asti kestänyt
masennus. Seijan mielestä olin jotenkin sulkeutunut ja omituinen, ja
se pelkäsi mitä hulluja ajatuksia voin saada päähäni.
Ajamisessa tapaus näkyi siten, että
ajotyylini oli epänormaalin veltto, eli en ohittanut kuin muutaman
auton, kun sen sijaan useat autot ohittivat minut. En jaksanut kisata
ohituskaistoilla vaan annoin katumaastureiden ja muiden ökyautojen
mennä sovinnolla ohi. Tämä ei tarkoita, että olisin ajanut
erityisen hitaasti. Autoja meni virtanaan ohi, vaikka meidän automme
nopeusmittari näytti lähes 120 kilometriä tunnissa ohitettuamme
ohituskaistoilla hitaampia kuorma- ja pakettiautoja.
20. tammikuuta – epäiltynä
ajoneuvorikoksesta
Ajaessani Mannerheimintietä etelään
tarkoituksena kääntyä oopperan kohdalta Runeberginkadulle perääni
ilmestyi poliisiauto jostakin sivukadulta. Poliisien silmätikkuna
ajaessani yritin noudattaa bussikaistasääntöä niin hyvin kuin
mahdollista. Vaihdoin bussikaistalle mielestäni juuri sopivan matkan
päässä ennen risteystä. Mutta niin vaihtoi poliisiautokin.
Edessäni oli pari linja-autoa. Kun liikennevalot vaihtuivat
vihreiksi, lähdin ajamaan linja-autojen perässä ja käännyin
Runeberginkadulle. Niin kääntyi poliisiautokin. Tässä vaiheessa
huokaisin, että joko taas. Muutaman sekunnin päästä syttyivät
poliisiauton siniset vilkkuvalot ja punainen valo.
Ensimmäinen ongelma tällaisessa
tilanteessa on se, miten poliisin pysäyttämiskäskyä käytännössä
noudatetaan. Poliisin sivulla asiasta sanotaan seuraavaa: "Jos
poliisiauto ajaa perässä näyttäen sinisen vilkkuvan valon kanssa
punaista vilkkuvaa valoa, merkitsee se, että edellä ajavan on
siirryttävä tien sivuun ja pysähdyttävä."
Miten siirrytään tien sivuun
lumisella ja loskaisella Runeberginkadulla, jonka varrella kaikki
parkkiruudut ovat täynnä autoja. En haluaisi ajaa metriäkään
silloin kun poliisi näyttää pysäyttämismerkkiä, jotta sitä ei
tulkittaisi pakoyritykseksi. Mutta pysäyttäminen keskellä vilkasta
katua ei myöskään ole määräyksen "siirryttävä tien
sivuun" noudattamista. Epätietoisena siitä, mihin nyt oikein
pitää pysähtyä, pysähdyin ensiksi hetkeksi seuraavan risteyksen
kohdalle, mutta ajoin sitten kutenkin vielä 10-15 metriä eteenpäin
sivukadun suuntaan, johon auton pysäytin.
En tiennyt, mistä pysäyttäminen
tällä kerralla johtuu, mutta en oikein keksinyt muuta syytä kuin
sen, että olin ehkä ajanut liian kovaa kaistanvaihtotilanteessa,
jotta bussikaistalla oleva tyhjä tila ei ehtisi täyttyä takaa
tulevista autoista. Syynä vauhdin lisäämiseen oli ollut
poliisiauto, koska sen takia en uskaltanut vaihtaa kaistaa
aikaisemmin, jotta en turhaan ajaisi bussikaistalla.
Nyt näytelmässä seuraa erikoinen
vaihe. Poliisi tuli autoni luokse alkometri kädessään - mutta
puhalluttamista ei koskaan tehty. Sen sijaan poliisi sanoi kovalla
möreällä äänellä, että auton määräaikaiskatsastus on
suorittamatta. Vastasin, että autoa on käytetty katsastuksessa, ja
sille on saatu kuukausi lisää ajoaikaa, ja korjaamoaika on jo
varattu, ja auto tullaan näyttämään katsastusasemalla
määräaikana. Kaivoin katsastuspaperit hansikaslokerosta. Tässä
vaiheessa poliisi väitti, että katsastus on tehty määräajan
jälkeen, joten auto on ajokiellossa. Vastasin, että katsastus on
tehty ajoissa. Poliisi otti rekisteriotteen ja käveli
poliisiautolle. Hetken päästä tyyppi palasi, tökkäsi paperin
käteeni ja sanoi, että "asia on tältä osin kunnossa, ajoajat
eivät näy meidän järjestelmässämme". Sen jälkeen poliisi
häipyi. Valtio ei saanutkaan tällä kerralla sakkorahaa.
(nimiä muutettu)
(nimiä muutettu)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.