Seuraava teksti on poistettu ylipitkästä foorumikirjoituksesta, josta se olisi ehkä ollut liikaa varsinaisen aiheen ulkopuolella.
Tulikin tässä yhteydessä mieleeni,
että olen itse aikoinaan saanut liikennerikkomuksesta sakon, jonka
todellinen syy oli näkemykseni mukaan se, että olin valittanut
poliisin tekemän kotietsinnän laittomuuksista oikeuskanslerille.
Olin tehnyt valituksen jo kaksi vuotta aikaisemmin. Poliisi oli
rikkonut lakia mm. omaisuuden takavarikoimisen ja sen kirjaamisten
osalta. Kun päätös tuli, poliisi kaivoi esille vanhan
liikennetapahtuman ja kirjoitti siitä sakon, jonka jouduin hakemaan
poliisiasemalta. Tapahtuma oli unohtunut poliisilta jo siinä määrin,
että edes auton rekisterinumeroa ei ollut kirjoitettu oikein. Kun
poliisi ojensi sakkolappua, hän oli vaivautuneen oloinen ja selitti
syyksi näin vanhan tapauksen sakottamisesta sen, että automme
vakuutusyhtiö oli sitä vaatinut. Poliisi ei tiennyt, että auto oli
rekisteröity isoäitini nimiin, ja isoäitini kuului vakuutusyhtiön
hallintoneuvostoon. Sukumme oli yritystoiminnan takia noihin aikoihin
vakuutusyhtiölle iso asiakas, joten sieltä ei vaadittu sakottamista
ainakaan jonkin mitättömän liikennevakuutuskorvauksen takia.
Sakkoon johtanut tapaus oli sellainen,
että ajoin yöllä lumisateessa ja huonossa kelissä valtatiellä
olosuhteisiin nähden järkevää nopeutta eli selkeästi hitaammin
kuin mitä nopeusrajoitus vaati. Sivutieltä lähestyi peräkkäin
kaksi autoa kovalla nopeudella, jolloin ajattelin, että kyseessä on
humalaisten yöllinen kilpa-ajo tai jotain vastaavaa. Kun autojen
nopeus tuntui vain lisääntyvän, kun ne lähestyivät risteystä,
näytti mahdottomalta, että ensimmäinen autoista onnistuisi
pysähtymään lumisella tiellä. Olin varma, että se tulee
risteyksestä vauhdilla läpi, joten jarrutin ja yritin väistää
auton perän takaa samalla kun se syöksyy päätielle. Auto
kuitenkin onnistui pysähtymään, ja niinpä minun
väistämisyritykseni oli toimenpide, joka johti lievään törmäykseen.
Poliisi tuli paikalle ja totesi, että hoitakaa asia keskenänne.
Tuohon aikaan poliisi ei sakottanut rutiininomaisesti syyllisiä niin
kun nykyään varsinkaan lievissä tapauksissa, jollainen tämäkin
oli. Paikalla käynyt poliisi ei tiennyt valituksistani
oikeuskanslerille eikä sitä edeltäneistä tapahtumista.
Opiskelijan sakko ei markkamääräisesti
päätä huimannut. Isoäitini antoi rahan, ja maksoin sakon. Se
näkyy edelleenkin ajokortin valvontaotteessa rangaistuksena
varomattomuudesta liikenteessä. Ties vaikka tämä tapaus olisi ollut
se viimeinen pisara, joka esti minua aikoinaan pääsemästä
bussikuskikoulutukseen. Elämä on joskus kummallista. Jos olisin
ajanut kovempaa ja rassannut autoradiota enkä olisi edes huomannut
sivutieltä lähestyviä autoja, en olisi myöskään saanut sakkoa
varomattomuudesta liikenteessä.
Muutama viikko edellä mainitun
tapahtuman jälkeen tapahtui myös toinen liikennevahinko. Eräs
nuori autoilija harjoitteli peruuttamista kovalla vauhdilla ja käänsi
rattia väärään suuntaan törmäten pysähtyneen automme kylkeen.
Kysyin myöhemmin häneltä, oliko hän saanut sakon. Ei ollut
saanut. Tämäkin tapaus oli kuitenkin mennyt poliisin tietoon, kun
auton omistaja (joka oli eri henkilö kuin kuljettaja) oli
ilmoittanut siitä. Hän oli halunnut poliisin näkemyksen
syyllisyydestä ennen kuin allekirjoittaa liikennevakuutuksen
vahinkoilmoituksen. Syyllisyydestä ei ollut mitään epäilystä.
Automme kylki meni aika pahasti lommoille, joten vakuutusyhtiö sai
muhkean laskun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.